×
About
dates
Material
Distribution
teaser
photos
Cultural outreach
interview
press
Bonus
Sponsors
To discover
CHAPLIN
Ballet
Ticket office
Ballet

CHAPLIN

Mario Schröder (1965)
Ballet
Season 2025-26
Duration: 1h30
No intermission
12

A bowler hat, a black moustache, an expressive walking stick and a long-tailed coat with baggy trousers:

here comes the unmistakable silhouette of the much-loved Charlie Chaplin on stage at the Opéra de Lausanne! German choreographer Mario Schröder created this first ballet dedicated to Charlie Chaplin in Leipzig in 2010, as a tribute to the man, the artist and his universal film-making that left an indelible imprint on the history of the seventh art. From his poverty-stricken childhood to his Hollywood triumph, from his love affairs to his exile, Chaplin’s story is told through his life and his roles. He is embodied through a Charlie/Charlot, creator/creature duet, in a clever mise en abîme emotionally recounting the birth of the legendary vagabond.

To evoke Chaplin in a way devoid of humor and poetry would be to miss the spirit of his tender, satirical gaze. Living up to the spirit of its illustrious model, the ballet induces both wonderment and laughter, such as Adolf Hitler’s irresistible dance with the globe. It subtly questions the artist’s place in society, as well as the excesses of technology and totalitarian policies.

The spectacular set design immerses viewers in a 1920s cinema. On stage, a screen flashes back to films such as Modern Times and The Dictator, bringing characters to life through the magic of shadow puppets. Danced to music as varied as that of Benjamin Britten, Arvo Pärt, Samuel Barber, John Adams and Richard Wagner, this ballet will be performed by the entire company of the Opéra national du Rhin Ballet.

Découvrez la playlist du ballet

First performance on October 31, 2010 in Leipzig by the Leipziger Ballet

Charlie Chaplin™ © Bubbles Inc. S.A.

Choreography and Lighting Design
Mario Schröder
Set Design and Costumes Design
Paul Zoller
Rehearsal
Claude Agrafeil et Adrien Boissonnet
The Opéra national du Rhin Ballet
Artistic Director
Bruno Bouché
In the repertoire of the Ballet de l'Opéra national du Rhin since 2018
Piece for the whole company

Musics
Kurt Schwertsik, Peteris Vasks, John Adams, Samuel Barber, Johannes Brahms, Benjamin Britten, Charlie Chaplin, Hans Werner Henze, Charles Ives, Ruggero Leoncavallo, Colin Matthews, Alfred Schnittke, Richard Wagner

Extract from the show

Charlie Chaplin™ © Bubbles Inc. S.A.

Coming soon

Opera
BLUEBEARD
Jacques Offenbach (1819-1880)
Dec
21
to
31
See calendar
You watched

Extract from the show

PRESS | Chaplin, Opéra national de Strasbourg (2018)

«Tout fait mouche, tant les idées se renouvellent et passent. Le Ballet du Rhin emporte ce Chaplin avec maestria.»
Le Figaro, 13-14 janvier 2018

«Sa (Mario Schröder) créativité et son inventivité le placent dans la cour des grands raconteurs d’histoires. Sa danse, pleine d’entrain, de vivacité, d’extravagance, de technicité, d’expressivité et d’émotion se ressent. Et l’heure et demie passée en compagnie du Ballet du Rhin se vit comme une minute. Trop vite mais intensément (…) Chaplin devrait toucher tant le public avide de danse que le public néophyte amoureux de beau spectacle. »
L’Alsace, 14 janvier 2018

« Avec l’entrée au répertoire du Ballet national du Rhin-Centre chorégraphique national de Chaplin, pièce chorégraphiée et créée par Mario Schröder en 2010, à Leipzig, la troupe de danseurs sise à Mulhouse repousse encore ses limites. Redessinant avec vivacité et virtuosité, le corps de ballet est mobilisé comme rarement. Tout en faisant émergeant de formidables solistes. »
Dernières Nouvelles d’Alsace, DNA, 13 janvier 2018

« Les moments d’inspiration s’enchaînent à un tel rythme que l’impact devient irrésistible. En matière de choix musicaux Schröder multiplie les intuitions brillantes, sans doute au prix d’un long travail de recherche. »
ConcertoNet, 15 janvier 2018

« C’est aussi la fluidité que l’on retiendra de la chorégraphie de Mario Schröder, qui dessine de larges fresques humaines à l’unisson, avec une dose d’humour (…) Enfin, et ce n’est pas la moindre qualité de ce spectacle, chaque extrait musical choisi, qu’il soit signé John Adams, Charles Ives, Benjamin Britten ou Samuel Barber, tombe juste. »
ResMusica, 18 janvier 2018

« Le ballet reste d’une belle efficacité, avec notamment un séduisant travail autour du personnage de Charlot. Il réussit la pirouette d’évoquer la vie de ce génie du cinéma dans ses multiples facettes avec beaucoup d’idées, jouant des références tout en offrant une galerie de personnages bien servis par la troupe alsacienne. »
Danses avec la plume, 17 janvier 2018